torsdag 4 mars 2010

PostHeaderIcon Socialbidrag kontra arbetsstöd???

I dag så kan man läsa på www.bt.se ( Borås Tidning) att utbetalningarna av socialbidrag ( korrekt benämning "försörjningsstöd") ökar i Herrljunga kommun. Man säger också att detta kan kopplas direkt till lågkonjunktur och hög arbetslöshet. Då ställer jag mig frågan varför inte regering och kommuner på lokalnivå går in och gör förändringar i försörjningssystemet. För som det ser ut idag så betalas försörjningsstöd ut, med den effekten att visserligen så kan människorna i fråga äta och bo, vilket är fantastiskt MEN jag undrar varför man inta tar sig för att kombinera detta med inkörsportar till arbteslivet . Man skulle lika gärna betala ut en ersättning till arbetslösa, genom arbetsgivare som i sin tur kan öppna dörrar för att få in människor i arbetslivet. Inte minst så kan det påpekas att det i många hälsostudier beläggs att arbete och framförallt deltagandet i ett sammanhang som verkar positivt för självkänsla och utveckling, höjer det generella välmåendet på såväl psykiskt som fysiskt. Rent praktiskt så anser jag att man skulle i högre grad omfördela resurserna och ge vanliga människor en chans att komma ut i ett sammanhang där man får känna sig behövd. Ge arbetsförmedlingen större möjligheter att ge utrymme för "arbetssökanden" att komma ut på arbetsmarknaden samt tillägna sig praktisk erfarenhet och socialstruktur. Logiskt så skulle detta i sin tur innebära en kompetenshöjning av arbetslösa i Sverige, samt skapa ett högre välmående ur en generell hälsosynvinkel. Ge människor chansen att vara BIDRAGANDE istället för att vara BIDRAGSTAGARE. Hellre känna sig behövd än obehövd. Vi behöver inte sätta stämplar med negativ klang på människor. Vi lever i en lågkonjunktur med hög arbetslöshet. Det känns otroligt otacksamt att göra trappan brantare att klättra upp för än vad som behövs. Så fram för deltagande och självkänsla i fokus. / Richard

http://www.bt.se/nyheter/herrljunga/fordubbling-av-socialbidrag-i-herrljunga-storst-okning-i-landet%281805790%29.gm

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Miljöpartiet VAL

Lilla Jag

Lilla Jag

About Me

miljöpartist
Borås, Västra Götaland, Sweden
En 27 årig småbarnspappa, ursprungligen från Göteborg men bor numera tillsammans med fru och barn i det sköna Svaneholm utanför Borås. Jobbar inom behandlingsektorn som Familjehemskonsulent, vilket är ett inspirerande jobb som gör att jag får utlopp för en av mina passioner. Möten med människor. Jag älskar att möta människor. ALLA människor i alla former kvalisorter och ursprung. det roligaste som finns är att i mötet med någon människa få möjligheten att lära sig något nytt. Är i övrigt aktiv i Miljöpartiet och är speciellt intresserad av sambandet mellan miljöpolitik och socialpolitik. Att vi som människor mår bra går hand i hand med en grön vision.
Visa hela min profil